BLOGGER Monday: Jak organizovat blog?


V dnešním díle Blogger Monday zabrousíme do teoretické roviny blogování. Řeč bude o organizaci a správě blogu. Budu trochu kovářovic kobyla, protože zrovna tuto oblast já nemám nadvakrát vychytanou. Ale protože bych tomu ráda zatnula tipec, rozhodla jsem se spojit příjemné s užitečným. Vlastně té užitečnosti bude dnes dvojnásobný kopec – nejenže to bude dobré pro mě, poučit se může i někdo z vás! Někdo, kdo stejně jako já občas bojuje s vydáváním článků a vůbec plánováním. K něčemu se vám totiž přiznám – nemám ráda články o ničem. Znáte to – zaplácnutí rozžvýkanou orbitkou. To tedy ne. To raději nic než tohle.

Nápady, které vám teď předložím, nejsou jen z mé hlavy. Inspirací pro mě byly i zahraniční weby a blogy, které se takovým věcem zabývají celkem dost. Ale konec řečí, vrhněme se na to!


1.Pořiďte si harmonogram

Na mě platí papír a tužka. Nebo Word či Excel. Plánovat v hlavě, já vám nevím, ale tak daleko jsem zatím nedošla. Jakmile si ve svých myšlenkách přehrávám, co chci v týdnu zvládnout, jakoby existovala v mozku nějaká plošina, z níž to všechno padá do černé díry. A nazdar! Moje produktivita se pohybuje přibližně od 10 do 30 %. Ale jakmile si ty úkoly zapíšu a vidím to černé na bílém, je útěk před povinnostmi daleko náročnější. Rozplánování jednotlivých úkolů je stejně důležité. Co udělat teď a co pak? Papír nezná slitování, i když ho občas roztrhnete a děláte, že není. Ale je.

Když není splněno, neškrtnete to. Pakliže jste tedy poctiví, že ano.

Proč tohle zmiňuji u plánování blogu? Harmonogram je výtečnou variantou proto, abyste si mohli rozplánovat, co a kdy napíšete. Můžete přemýšlet dopředu, myslet více do důsledků a plánovat daleko prozíravěji.

Vytvořit harmonogram není nic těžkého. Zkuste třeba použít obyčejný tabulkový dokument v Excelu, v němž první řádek věnujete heslům jako: Název článku / ústřední myšlenka / do jaké kategorie vložit/ kdy vydat / a podobně.  Stejně tak můžete plánovat i v osobním diáře, pokud v něm máte dostatek místa. Existuje taky zábavná varianta, která je určena všem, kteří chtějí skutečně plánovat – plánovací listy, které jsou určené přímo pro bloggery! Na internetu jich můžete zdarma stáhnout poměrně dost, stačí do Googlu zadat třeba pojem „printable blog planner". Přikládám čtyři, které se mi zdají povedené!

 
1. - 2. - 3. - 4.

❤ A tady máte další hromadu! ❤


Skvělý tip, který se mi líbí: rozdělte témata článků do dnů. Nejenže budete moci lépe plánovat (v pondělí mě čeká Blogger Monday, tak si něco připravím), ale také svým čtenářům dodáte pocit stability a řádu – budou vědět, na co se mohou těšit!

2. Věřte, že výsledky se dostaví

Jakmile budete plánovat články, máte možnost se na ně lépe připravit. Je to jako ve škole. Když se člověk připravuje průběžně, výsledek bývá mnohem lepší, než když honí všechno na poslední chvíli. Myslete na to i u svého blogu, byť vám třeba nepřipadá tak důležitý jako studijní výsledky. Mám ráda názor, že když už člověk něco dělá, měl by to dělat pořádně. A víte co? Jde to vidět! Když si váš oblíbený blogger dá záležet na článku, hned to poznáte. A jakou radost vám to způsobí! Stejně tak je na první pohled jasné, když vám jiný blogger předloží pár obrázku s jednou větou. Znáte to, že? Chcete-li si své čtenáře skutečně hýčkat, zařaďte se mezi důsledné bloggery a nad svými články skutečně přemýšlejte.

Jakmile si naplánujete v neděli večer, o čem budete v následujícím týdnu psát, můžete o článcích daleko více přemýšlet a chystat si k nim podklady. Ano, mluví ze mě profesní novinářská deformace, ale opět říkám – proč by nemohl být každý článek na vašem blogu kvalitní? Jestliže chcete mít kvalitní blog, nepomůže vám pouze krásný design. Stejně tak, a ne-li více, je důležitá i obsahová stránka.

Tip, za který lobbuji: Pořiďte si malý deníček, který budete nosit všude s sebou a zapisovat si všechny nápady týkající se vašeho blogu. Pokud jste spíše technický typ, stáhněte si do mobilu aplikaci na poznámky a používejte ji stejným systémem. Jakmile si na princip poznámek navyknete, věřte, že budete mít najednou spoustu témat, o čem psát, co na blogu zmínit či zlepšit. Zapisovat si můžete i různé vychytávky, které se vám líbily u kolegů na jiných blozích.

3. Dejte tomu čas

Máte-li možnost, pište články dopředu. K čemu je to dobré? Ze své praxe vím, že jakmile si článek přečtete s jistým časovým odstupem, vidíte v něm chyby, které nejste s to podchytit ihned po napsání. Nemyslím gramatické (zaplaťpánbůh za Word!), spíše stylistické. Některé použité výrazy vám třeba nepřijdou tak všeříkající jako při samotném psaní. Můžete také zjistit, že některé věty vlastně nedávají smysl. (Občas se stane, že naše prsty jsou rychlejší než myšlenky.) Zkuste tuto prodlevu dodržovat alespoň v řádu několika hodin. Z dlouhodobého hlediska vám to pomůže.

Je to jako s jídlem. Když ho jíte horké, moc si ho nevychutnáte a častokrát si akorát spálíte jazyk. Kdežto jakmile ho necháte trošinku vychladnout, už je to lepší a dokážete zhodnotit, jestli je skutečně tak dobré nebo máte nějakou výtku.

4. Mějte řád

Není nutné a mnohdy ani možné psát denně. Díky častému přispívání se z vás nestane ten nejlepší blogger, o tom to není. Mějte ale systém. Jestli moc času na blogování nemáte, avšak přesto byste rádi udrželi jakýsi standard, pište třikrát týdně v přesně stanovené dny. Podle průzkumů, na které jsem narazila, je nejlepší přispívat v pondělí, středu a pátek.

5. Mějte mysl otevřenou

Možná už to automaticky děláte a přijde vám to zcela přirozené. Raději to ovšem připomínám, protože i tento bod je důležitý proto, aby byl váš blog kvalitní a čtenáři se na něj rádi vraceli. Dáte mi za pravdu, že člověk není Google a nezná všechno. Vidím na sobě, že neustále zjišťuji nové a nové věci, které mě naplňují a rozšiřují mé obzory. Proto vám s čistým svědomím doporučuji, aby vaše hlava nebyla zabedněná, ale naopak – přijímala nové informace na podobně zaměřených blozích či webech. Zkuste taky zahraniční weby, které jsou na rozdíl od českých na jiné úrovni.

Proč vám o tom píšu? Jakmile budete v obraze, budou v obraze i vaše články. Máte víc nápadů, o čem psát, utvoříte si nové názory, zjistíte nové věci a to pak můžete předat dál. A vždycky je dobré psát o něčem, co blogový svět neoblétlo tam a zpět! Proto radím – zajímejte se o to, o čem píšete. Běžte do hloubky a inspirujte se. V tematických časopisech, webech, blozích i na ulici. Otevřené oči = otevřená mysl!

A pár dalších tipů ❤

  •  Vytvořte si ve svém blogovém zápisníku kategorie a k nim pište své nápady
  • Přemýšlejte také o hodině, ve které článek vydáte
  • Kontrolujte pravopis, může výrazně uškodit jinak kvalitnímu textu
  • Vyhraďte si určitý čas, v němž vyřešíte všechno, co se týče blogu. Například na „hlavní plán týdne“ postačí hodina v neděli, v průběhu týdne si můžete dát pravidlo, že všechny záležitosti vyřešíte ve dvaceti minutách (e-maily, úpravy, případně i komentáře, pokud na ně nereagujete okamžitě).
Snad vám tyto rady alespoň trochu pomohly. Držte mi palce, já budu držet na oplátku vám!